- De quina manera l’autor caracteritza la ciutadania en aquest text?
La ciutadania la caracteritza com un sentit inclusiu d’una autolegislació que incorpora per igual tots els ciutadans.
- Per què diu que el principi de voluntarietat ha de ser considerat a l’hora d’entendre la nacionalitat del ciutadà?
Perquè el ciutadà interpreta la nacionalitat no com un rebuix, sinó com una acceptació per ell mateix.
- A què es refereix quan esmenta “l’afirmació de la independència nacional”?
Al sentit col•lectivista social el qual forma part d’un grup ètnic.
- I quan esmenta “la realització de la identitat nacional”?
A persones lliures en una comunitat de dret en que participen de lleis regulades que comporten un procediment democràtic.
- Per què considera que aquests modes d’entendre la democràcia són excloents?
Perquè és la millor garantia d’integració social.
Jürgen Habermas
(Düsseldorf, Alemania, 1929) Sociólogo y filósofo alemán. Principal representante de la llamada «segunda generación» de la Escuela de Frankfurt, entre 1955 y 1959 trabajó en el conocido Instituto de Investigación Social de la ciudad. Enseñó filosofía en Heidelberg y sociología en Frankfurt, y dirigió el Instituto Max Planck de Starnberg entre 1971 y 1980. Su ingente obra filosófica trata de recuperar un punto de contacto entre teoría y praxis, frente a la pretendida neutralidad de los saberes positivos y científicos. Según Habermas, no es posible una objetividad ajena a valores e intereses, razón por la cual aquellos saberes resultan reductores, en la medida en que se basan en una razón meramente instrumental. Resultado de ello, de acuerdo con su crítica, es la creciente burocratización de la sociedad a todos los niveles y la despolitización de los ciudadanos. Habermas propone una «razón comunicativa», cuyo fundamento sería el carácter intersubjetivo y consensual de todo saber, y que devolvería a la sociedad el control crítico y la orientación consciente de fines y valores respecto de sus propios procesos.
divendres, 29 de maig del 2009
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