dimarts, 28 d’octubre del 2008

SEGON COMENTARI DE FILOSOFIA

1. Aquest text ens fa entendre que la realitat és molt relativa i es pot tenir des de punts de vista diferents. Realitat i veritat van molt lligades. Nosaltres podem veure una escena des de diferents punts de vista, i tenir diferents arguments sobre el que hem vist. Això, vols dir que tots dos poden tenir raó o ningú tenir-la o només tenir raó un dels dos. Cadascú de nosaltres ho hem vist d’una manera diferent, amb diferents perspectives , però quina és la veritat del que hem vist?

2. DIFERENTS PUNTS DE VISTA

3. A la resposta a les qüestions del text crec que podem conèixer els individus de la realitat? Jo diria que exactament la realitat depèn de les circumstàncies en que ens trobem no la podem veure o veiem una part de la realitat. Si jo tinc un punt de mira d’un paisatge i el meu company està situat en un altre punt de mira qui veu realment com és aquell paisatge? Ningú, el que estem veient són diferents parts de la realitat del paisatge. Podem conèixer la realitat tal com és?

4. Aquest text el classificaria en el perspectivisme, iniciador del qual és José Ortega i Gasset. Aquest mètode defensa la veritat com un conjunt de totes les perspectives, no es pot arribar al coneixement de la realitat sinó és reunint diferents perspectives, com diu el text “cada un té una veritat del paisatge que està veient”.
El perspectivisme defensa la veritat com un conjunt de totes les perspectives, però no tots els coneixements opinen el mateix com l’escepticisme o el subjectivisme. Mentre que el perspectivisme defensa que es pot arribar a la veritat conjuntant totes les perspectives, l’escepticisme defensa tot el contrari, mai podem arribar a conèixer la veritat, mai no hi ha una veritat. L’ escepticisme està totalment a favor del subjectivisme. El perspectivisme i el subjectivisme no tenen ninguna característica en comú i és que un si que es pot arribar a la veritat ,el perspectivisme. I el subjectivisme es caracteritza per la seva relativitat, tot és relatiu, es a dir,no hi ha una veritat absoluta.